LA-info

Idag fick vi önskemål om att skriva om LA tiden-ansökning m.m.
Det hela började med att jag fick det här mejlet från Malin:

Heeeeeeeeeej!!!
 
NU DRAR VI IFRÅN D HÄR JÄVLA LANDET....
 
LA HERE WE COME!!!!!

och ja visst tänkte jag, jag har ju alltid vetat att jag är ämnad
för något mer än att sitta bakom ett srivbord och tomglo och drömma mig bort och tänka "hm varför gjorde jag inte det där",   så varför inte prova på livet i LA?

Vi sökte till Santa Monica College gonom IBS-education. Där får man erlägga en avgift på ca 4000 (tror jag det var) och då får man hjälp med ansökningsblanketter mm. Egentligen kan man göra allt det där med ansökning själv, och då är 
det gratis. Kan dock vara svårt med språket osv. 

Så helt enkelt, man söker vilka kurser man vill läsa. Det kan vara svårt att få de kurser man vill ha första terminen eftersom att andra terminare har förtur. men väl på plats kan man crascha de kurser man vill ha. För att få lån från csn måste man läsa 12 units. För att läsa 12 units kostar det ca 20 000 kr. Man betalar också för en försäkring, vilken man måste ha. 

Jaa sedan så är det väl bara att boka ett flyg ner till California :)

Hm vad måste man veta mer, jo boendet. Det är svårt och krångligt med boende i LA. Dels måste man ofta ha ett konto där man kan visa upp att man har en ganska hög  inkomst per månad för att ens på leasa en lägenhet. Detta fixade vi genom våra föräldrar, de fick skriva på papper och grejjer för att fisa att våra pappor hade pengar i företagen som kunde täcka oss.

Det är också väldigt dyrt att leva i LA, så har man inge som kan hjälpa till med pengar hemifrån så måste man vara en sparsam själ om man ska klara sig på CSN. Jag lade ut ca 120 000 för min termin i LA. Jag skulle nog kunnat spara in lite pengar om vi hade vetat lite mer innan vi kom dit. Vi lade ut e del på hotell och uteätande osv i början. 

Om man väljer att plugga på Santa Monica college, skulle jag välja att bo antingen i Venice eller westwood. Venice är nära Santa Monica och skolan, däremot är westwood när Hollowood, vilket kan gynna partyprissarna ;)
När det gäller utelivet så är det lite olika beroende på vad man är för typ av människa.
Gillar man glamour, kändisar, och ett partyliv präglat på ytlighet osv är Hollywood det rätta stället. Där gäller det också att skaffa bra kontakter så att man kommer in på de rätta ställena, men 
det är oftast inga problem. Amerikanare älskar nämligen Svenskar!  För de som gillar lite mer chill så är Venice ett bra område att hänga i. 

En sak man måste veta också är att man måste ha bil i LA, det funkar helt enkelt inte utan bil..

Jaa hm det är väl det mesta man måste veta.. 

Att åka till LA var det bästa beslut jag kunde ta, det ända jobbiga var att jag hade pojkvän hemma, då saknaden var stor, men löser man lätt genom många timmar på skype varje dag :) 

Sen så ska det nämnas att alla passar inte i LA, många har åkt hem tidigare för att de helt enkelt 
inte passar för och gillar det livet.

Lycka till!



Kommentarer
Postat av: Anna

du måste sakna LA :)

åker en mån i juni, dock bara för att semestra och hälsa vänner :) det är fan livet där!!

2009-03-13 @ 17:21:02
URL: http://annawess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0